Jak przygotować plac manewrowy?

 

Jazda po łuku przodem i tyłem, parkowanie na kopercie, slalom – to zaledwie kilka z czynności, jakich muszą się nauczyć uczestnicy kursu na prawo jazdy. Aby nauka była efektywna i zgodna z wymogami prawa, powinna odbywać się na specjalnie przystosowanym do tego celu placu manewrowym. Co musi się na nim znaleźć? Wyjaśniamy.

Rodzaj nawierzchni na placu manewrowym

Niezależnie od zdawanej kategorii prawa jazdy, plac manewrowy musi być odpowiednio zaprojektowany, aby zapewniał właściwe przygotowanie do egzaminu. Przede wszystkim ważna jest powierzchnia terenu. Zarówno egzamin, jak i kursy przygotowujące do jego zdania nie mogą odbywać się w dowolnym miejscu. Bardzo istotne jest wykończenie nawierzchni. Powierzchnia tego terenu nie może być grząska, błotnista ani porośnięta trawą. Zgodnie z przepisami obszar musi być utwardzony. Jego nawierzchnia może być wykonana z asfaltu, betonu albo kostki brukowej. Tylko to daje możliwość bezpiecznego i efektywnego wykonywania manewrów.

Powierzchnia placu do nauki jazdy

Kolejną ważną kwestią jest powierzchnia placu manewrowego. W przypadku szkoleń na prawo jazdy w kategorii A, A1, B oraz B1 nie powinna ona być mniejsza niż 120 metrów kwadratowych. Gdy będą odbywały się na nim kursy na prawo jazdy kategorii B+E, C+E, D+E, C, C1, D, D1, C1+E, D1+E oraz T, jego powierzchnia musi wynieść minimum 180 m2. Szkolenia z tych kategorii wymagają ponadto wyposażenia w ostrzegawcze pachołki drogowe z taśmą i bez taśmy oraz tyczki parkingowe, których łączna wysokość wynosi przynajmniej 2 metry.

Jeśli właściciel planuje, aby na owym terenie szkoliły się jednocześnie co najmniej dwie osoby, to obszar powinien być zwiększony o 50 m2 na poczet każdego kolejnego ćwiczącego kursanta zdającego egzamin na pojazdy z pierwszej grupy. Jeżeli na placu manewrowym będą szkoliły się osoby zainteresowane zdaniem egzaminu na prawo jazdy z drugiej grupy, wówczas teren należy zwiększyć o 100 m2 na każdego kursanta.

Pachołki drogowe z taśmą

Kolejną istotną kwestią jest wyznaczenie konkretnych miejsc i stanowisk na placu manewrowym. Do tego zadania niezbędne są odpowiednie pachołki parkingowe z taśmą i bez niej. Stanowią one obowiązkowe wyposażenie miejsca szkoleniowego, konieczne w przypadku wykonywania kolejnych manewrów. Co istotne, umiejscowienie ostrzegawczych pachołków drogowych z taśmą i bez jest uregulowane odpowiednimi przepisami prawa. Pachołek ostrzegawczy parkingowy musi zostać postawiony w konkretnym miejscu na torze.

Na przykład, w przypadku manewru jazdy po łuku, słupki drogowe należy umieścić m.in. w odległości 30,5 m oraz 27,5 m od miejsca, w którym rozpoczyna się odcinek manewrowy, a także 9,5 m i 6 m od zakończenia pasa. Obowiązkowym miejscem postawienia pachołków drogowych ostrzegawczych jest też start i zakończenie pasa manewrowego (słupki muszą znaleźć się po obu stronach drogi).

Instrukcja przeprowadzania egzaminów państwowych nie podaje w swej treści parametrów ustawiania słupków na egzaminie praktycznym. Można je natomiast odczytać z tabeli dołączonej do rysunku przedstawiającego łuk egzaminacyjny. Część pachołków parkingowych ostrzegawczych została umieszczona na ilustracji w miejscach analogicznych do odległości poszczególnych odcinków łuku. Nie wszystkie słupki drogowe z taśmą czy bez taśmy można jednak dokładnie zlokalizować, czego przykładem są np. elementy montowane w środku łuku.

Słupki parkingowe ostrzegawcze na placu manewrowym stanowią element pomocny w przestrzennym określeniu namalowanego liniami poziomymi toru na nawierzchni. Dzięki nim kierowca jest w stanie lepiej zorientować się w pozycji pojazdu na pasie. Drogowe słupki pomagają ponadto ćwiczyć technikę jazdy. Najechanie na element i przewrócenie go jest oczywiście błędem zarówno na placu szkoleniowym, jak i samym egzaminie. Jednym z warunków ukończenia części pierwszej egzaminu praktycznego jest precyzja jazdy i nienajeżdżanie na linie oraz słupki parkingowe.

Wyposażając plac szkoleniowy i egzaminacyjny, warto postawić na solidne i twarde słupki o dobrej odporności na warunki atmosferyczne. Ważne, aby były lekkie, a przy tym stabilne. Nie mogą się też łamać pod naporem samochodu. Bardzo istotna jest ich określona w odpowiednich dokumentach kolorystyka i wielkość.