Jednym z kluczowych elementów, o których należy pomyśleć podczas planowania budowy hali produkcyjnej, jest wyznaczenie odpowiednich dróg transportowych w budynku. Trasy te, odpowiednio rozplanowane, zapewniają efektywny wewnątrzzakładowy przepływ towarów, a także pozwalają na zwiększenie wydajności i zminimalizowanie strat czasowych podczas pracy w magazynie. Przede wszystkim jednak zapewniają bezpieczeństwo pracownikom.
W wielu budynkach przemysłowych znajdują się drogi transportowe wewnątrzzakładowe i przyzakładowe – są to ciągi komunikacyjne, po których poruszają się pracownicy, a także maszyny i pojazdy użytkowe, takie jak np. wózki widłowe. Dzięki nim możliwe jest transportowanie towarów w obrębie terenu hali produkcyjnej z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, co przekłada się na minimalizację ryzyka wypadku przy pracy.
Dobrze zaplanowane drogi transportowe w magazynie powinny być dostosowane do liczby użytkowników, typu i wielkości urządzeń oraz szerokości przewożonych ładunków. Dzięki temu wspierają sprawne funkcjonowanie zakładu oraz bezpieczeństwo pracowników.
Rodzaj nawierzchni wewnątrzzakładowych dróg transportowych to druga najważniejsza sprawa, zaraz po ich szerokości. Dobrze dobrana powierzchnia powinna być utwardzona i wyrównana, odporna na ścieranie i inne naruszenia mechaniczne (powodowane przewożeniem ciężkich gabarytów) oraz mieć możliwie jak najlepszą przyczepność. Kilka innych standardów, jakie powinny spełniać trasy na hali produkcyjnej, to:
Oprócz tego na drogach wewnątrzzakładowych w magazynie, po których poruszają się pojazdy, warto zaplanować umiejscowienie przejść dla pieszych, by zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich użytkowników. Przejścia dla pieszych muszą być oznakowane pionowo i poziomo i nie powinny znajdować się na zakrętach.
Do wyznaczenia i zabezpieczenia poszczególnych stref na zakładzie mogą przydać się na przykład: słupki przemysłowe, odbojnice i bariery linowe lub kasety ścienne z taśmą.
W Polsce istnieją jasne wytyczne, które dyktują szerokość dróg transportowych. Są one zawarte w prawie dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy. Najważniejszym kryterium decydującym o wyglądzie wewnątrzzakładowych tras jest to, czy mają być one jedno- czy dwukierunkowe. Tę decyzję podejmuje się w zależności od specyfiki zakładu.
Przy określaniu szerokości dróg transportowych na hali produkcyjnej czy w magazynie przyjmuje się, że:
Podczas wyznaczania tras dla maszyn przyjmuje się wartości:
Jeżeli po takiej drodze mają poruszać się tylko piesi:
W sytuacji, w której po drogach transportowych wewnątrzzakładowych poruszają się zarówno maszyny, jak i pracownicy pieszo, ich szerokość wyznacza się ze zróżnicowaniem na pojazdy z napędem silnikowym i bez niego:
Jak zostało wspomniane wyżej, planowanie trasy dla dróg transportowych w magazynie czy na hali produkcyjnej to jeden z kluczowych elementów infrastruktury całego budynku. Poniżej przedstawiono krok po kroku, jak przeprowadzić ten proces.
Pierwszym krokiem jest sporządzenie planu całego budynku. Musi on uwzględniać wszystkie istotne strefy, takie jak miejsca przechowywania i załadunku towaru, przestrzenie robocze, wejścia i wyjścia ewakuacyjne, a także układ poszczególnych sekcji i regałów lub taśm produkcyjnych.
Następnym krokiem jest określenie rodzaju transportu, jaki będzie używany w magazynie. W zależności od tego, czy będą to wózki widłowe, paletowe czy może inny rodzaj systemów transportowych, np. taśmy i przenośniki rolkowe używane na halach produkcyjnych, drogi będą projektowane na różną szerokość.
W tym kroku należy przeanalizować stworzony wcześniej plan budynku celem zidentyfikowania najważniejszych jego stref – takich jak wysyłka i odbiór towarów, przechowywanie, pakowanie czy produkcja. Dzięki temu można poprowadzić ścieżkę transportu najbardziej efektywną trasą, poprawiając sprawne funkcjonowanie magazynu lub hali.
Kierunek wewnątrzzakładowego poruszania się pojazdów w magazynie zależy od ich typu. Istnieją różne rodzaje magazynów, różniące się sposobem załadunku towarów. Jedne z najpopularniejszych typów to:
Oprócz załadunku i rozładunku, warto pomyśleć o innych procesach, które wymagać będą użycia dróg transportowych w magazynie i uwzględnić je w planach.
Ostatnim krokiem procesu planowania jest wybór optymalnej trasy. Istotne jest, aby ścieżki były poprowadzone w sposób minimalizujący liczbę zakrętów, co zwiększy wydajność i zmniejszy koszty wewnątrzzakładowego przemieszczania się maszyn po hali.
Wyznaczanie wewnątrzzakładowej infrastruktury drogowej to kluczowy element procesu logistycznego. Dobrze zaplanowane drogi transportowe na hali produkcyjnej i w magazynie pozwolą Twojej firmie na zwiększenie bezpieczeństwa i minimalizację kosztów, zatem poświęć temu zagadnieniu odpowiedni czas i uwagę.