Pachołki drogowe

 

Zabezpieczające pachołki drogowe to jedno z najprostszych i najtańszych rozwiązań, jeśli chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa kierowców oraz przechodniów w przypadku sytuacji trudnych, wypadków czy remontów drogowych.

Pachołki drogowe służą przede wszystkim do tego, by zaznaczyć chwilowe utrudnienia na drodze. Dają znak kierowcom, by zwolnili i byli czujni. Wyznaczają tor jazdy, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo poruszających się po drodze kierowców i pieszych. Ich obecność jest natychmiastowym sygnałem, że na drodze dzieje się coś niestandardowego. Efektem tego każdy, jednakowo kierowca jak też przechodzień zostaję poinformowany, że powinien wzmóc ostrożność. Same pachołki najczęściej spotykane są tam, gdzie istnieje konieczność wyodrębnienia danego obszaru jezdni lub chodnika. Możemy je także spotkać wszędzie tam, gdzie malowane są pasy lub trwa naprawa barierek ochronnych. Wykorzystywane są również do oznaczania skosów i miejsc niebezpiecznych. Zabezpieczają świeżo malowane linie oznakowania poziomego. Przydadzą się także na budowach, jak również w garażach.

Co oczywiste pachołki tego typu najbardziej przydatne są służbom, które są zobligowane do wykonywania czynności w zakresie szeroko rozumianego remontu nawierzchni. Wykorzystywane są one w pierwszej kolejności przez dyrekcje dróg krajowych oraz zarządców autostrad. Pachołki muszą znaleźć się na wyposażeniu samorządów, gmin oraz straży miejskiej. Są też powszechnie wykorzystywane przez policjantów jako element zabezpieczenia zdarzenia. Może tu chodzić o wypadek drogowy, jak też inne wydarzenie natury kryminalnej, gdzie występuję konieczność odgrodzenia przestrzeni i jasnego zasygnalizowania osobom postronnym, że wstęp do danej strefy jest niebezpieczny lub zakazany. Oprócz tego pachołki są wykorzystywane, jeśli trzeba zarezerwować dane miejsce parkingowe lub na stacjach benzynowych, lub LPG. Ostatecznie korzystają z nich osoby, które pracują w szkołach nauki jazdy. Pachołki ze względu na swoje liczne zalety są bowiem stosowane na placach manewrowych.

Musimy mieć jednak pełną świadomość, że pachołki pomijając instytucje publiczne, możemy postawić tylko na terenie, do którego posiadamy prawo. Jeżeli wyodrębnimy kawałek chodnika lub drogi, co do której nie mamy żadnego tytułu prawnego, to jest wykroczenie, które najpewniej zakończy się mandatem. Możemy postawić pachołki na terenie budowlanym, którego jesteśmy właścicielem, ale nie wolno nam na przykład zarezerwować sobie w ten sposób miejsca parkingowego, które nie jest naszą własnością.

Standardowe pachołki powinny mieć od trzydziestu centymetrów do metra wysokości. Nie mogą ważyć więcej niż pięć kilogramów. Ważna jest podstawa. Powinna być tak zaprojektowana i wykonana, żeby zapewnić całej konstrukcji stabilne stanie. Pachołek, który przesuwa się w wyniku działania wiatru lub wręcz przewraca się, jest po prostu źle wykonany. Prawidłowa konstrukcja powinna wytrzymywać nawet przy silnych podmuchach wiatru. Najczęściej dzieli się je na miękkie, które są wykonane z fluorescencyjnego PCV oraz twarde, przy których produkcji wykorzystuje się gumę recyklingową. Na górze i na dole powinny być pokryte czerwoną farbą z białym paskiem pośrodku. Te bardziej funkcjonalne, mają dodatkowo otwór na samym środku, który pozwala wetknąć w bezpieczny i wygodny sposób tyczkę ostrzegawczą lub światło. Ponieważ pachołek narażony jest często na najechanie go przez samochód, to jego konstrukcja nie powinna być odkształcająca się. Kiedy zostanie najechany lub przewrócony, po wyprostowaniu go, pachołek winien wrócić do swojego pierwotnego kształtu.